HARJUJEN VÄLIIN VIRITETTY RAJATON JA VAPAA RUNOILEVA YHTEISÖ. RUNOUTTA VUODESTA 2009 ALKAEN.

torstai 21. helmikuuta 2013

Lukiessa Lassi Nummia


Tuleeko sinulle heti mieleen väri, jos sanon etruskinsininen, kysyn, ja hän
kertoo minulle pitkin lausein mielensä kartasta, jossa ei ole sellaista värimäärettä, mutta
katsoessaan keittiössä vanhaan astiaan, hän saattaa ajatella etruskinsiniseksi sen mitä ei
ole aiemmin ajatellut.

Maalasin Melicianon kylässä seinään etruskinaisenpään, joku sanoi niin että se oli: naisen pää,
minulle itselleni tuli mieleen enemmän sarjakuva. 

Tiesin heti minkälainen on etruskinsininen, vaikka minun päässäni ei ole sellaista karttaa,
mutta muistissa on toinen kevät, kun kävelimme Pompejn raunioilla, ja minua hermostutti nuori
ja kiireinen matkaopas, koska mielessäni tuo kaikki aika oli niin syvällä, että olisin kaivannut
rauhoittumista himmentyneiden, rapistuneiden ääriviivojen äärellä.



Miksi minä maalasin vain pään? Täytin sinä keväänä neljäkymmentä, sinä päivänä, hetkenä, kun sekoitin kaikki sinisen sävyt seinään. Voihan olla niin, että aviovaimosta tulee vain pää yhtä lailla kuin koivuun vuosirenkaita. Puhuva pää, joka pakotetaan tietämään ja kommentoimaan. Se vain lipsahtaa niin. Hups. Ei millään pahalla. Ja aviomiehet kulkevat keväisillä kaduilla silmäilemässä päättömiä vartaloita. Niinkö se menee?


* *

Sinä kysyit kirjoitanko minä sinut? Ja jäin ajattelemaan sitä. Kirjoitanko. Mistään noin elävästä kuin sinä ei voi tehdä enää elävämpää.


* *

Jos kirjoittaisin sen nuorukaisen suloisesta etuhampaiden raosta, lukiessani kahvilassa Lassi Nummea ja syödessäni hampurilaista, jos kirjoittaisin hänen silmiesä kirkkaudesta, kun hän huudahti: loistava yhdistelmä, jos kirjoittaisin, kuinka hänen poskilleen nousi puna ja hänen kirkkautensa harhaili kirjani ylitse minuun, jos kirjoittaisin siitä, minua sanottaisiin suureksi kissaeläimeksi, joka on peto, mutta jos siitä kirjoittaisi minun ikäinen mies, ja jos suloinen hammasrako olisi ollut neitoksisen etuhampaissa, niin silloin, sanottaisiin jotain muuta.

* *

3 kommenttia:

  1. Olen joskus kokeillut sitä että luen runoilijan teosta ja teen omia muistiinpanoja. Toimii oikein hyvin, ainakin silloin se inspiroi, siitä on jo aikaa.
    Tuntuu että Sinulla toimii myös!

    VastaaPoista
  2. Juu mukavaa puuhaa. Avaa taas jotain väyliä. Kiitos kommentista.

    VastaaPoista
  3. Kiinnostava kokonaisuus työstettäväksi. Varsinkin toi viimeinen osa hulmahtelee erityisen mukavasti, elävästi.
    Tokaviimeinen osa ajatelma. Toimii, jopa kahdella lauseella.

    VastaaPoista